Spis treści:

Polski Ład: ulga sponsoringowa dla przedsiębiorców za wsparcie kultury, nauki lub sportu.

Data dodania: 03.01.2022
Czas czytania:
mezczyzna i kobieta rysuja obrazy na sztalugach

Od 1 stycznia 2022 r. przedsiębiorcy zyskają możliwość dodatkowego odliczenia od podatku dochodowego 50% kosztów poniesionych na rzecz instytucji kultury, klubów sportowych lub uczelni artystycznych. W artykule przedstawiam szczegóły nowego rozwiązania nazywanego „ulgą sponsoringową” lub „ulgą na CSR” – w zakresie działalności kulturalnej i sportowej.

Ulga sponsoringowa (na CSR – ang. Corporate Social Responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu) to mechanizm przyjęty w ramach Polskiego Ładu, który ma na celu pobudzić współpracę przedsiębiorców z sektorem nauki, kultury i sportu.

ULGA SPONSORINGOWA – ISTOTA I SZCZEGÓŁY

Zgodnie z nowymi przepisami podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność:

  1. sportową,
  2. kulturalną w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
  3. wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę

– przy czym kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W poniższej tabeli przedstawiono szczegóły nowych regulacji tzw. ulgi sponsoringowej, które zawiera nowelizacja określana jako „Polski Ład”.

Koszty poniesione na działalność KULTURALNĄ, które podlegają odliczeniu:

Koszty poniesione na finansowanie:

1) instytucji kultury wpisanych do rejestru prowadzonego na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;

  • Działalność kulturalna w rozumieniu przytoczonej ustawy z dnia 25 października 1991 r. polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
  • Takie sformułowanie ustawowe oznacza, że przedsiębiorca nie będzie miał prawa do odliczenia w ramach ulgi sponsoringowej wydatków, które przeznaczył np. na działania kulturalne i artystyczne prowadzone przez organizacje pozarządowe czy prywatne muzea.
  • Z drugiej strony przepis zawiera w sobie wszystkie formy organizacyjne instytucji kultury samorządowych oraz państwowych (biblioteki, teatry, domy kultury, ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury itd. ).
2) działalności kulturalnej realizowanej przez uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne; Zwróćmy uwagę na istotne rozróżnienie – ulga w tym przypadku dotyczy jedynie publicznych szkół artystycznych, natomiast w przypadku uczelni artystycznych brak takiego zawężenia (uldze podlegają zatem również wydatki na niepubliczne uczelnie artystyczne).

Koszty poniesione na działalność SPORTOWĄ, które podlegają odliczeniu:

Koszty poniesione na finansowanie:

1) klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;

  • W art. 28 ust. Ustawy o sporcie jest mowa o klubie sportowym, działającym na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku;
  • Przepis nie rozróżnia formy prawnej sponsorowanego klubu sportowego (może to być zatem klub funkcjonujący jako stowarzyszenie rejestrowane w KRS, fundacja, uczniowski klub sportowy, spółka kapitałowa).
  • W podanym art. 28 ust. 2. Ustawy o sporcie jest mowa o tworzeniu warunków sprzyjających rozwojowi sportu, czemu może służyć w szczególności dofinansowanie:
  1. realizacji programów szkolenia sportowego,
  2. zakup sprzętu sportowego,
  3. pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
  4. pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
  5. sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej

– jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację (finansowanie przez przedsiębiorcę), lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.

2) stypendium sportowego; Ustawa precyzuje, że przez stypendium sportowe, rozumie się finansowane przez podatnika jednostronne, bezzwrotne świadczenie pieniężne, które jest przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego, ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, organizacje pożytku publicznego lub kluby sportowe, za osiągnięcie określonego wyniku sportowego lub umożliwiające przygotowanie się do imprezy sportowej.
3) imprezy sportowej niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2171). Na podstawie art. 3 pkt 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, masową imprezą sportową jest impreza masowa mająca na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:

  • stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej – nie mniej niż 300,
  • terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000.

Koszty zaliczone do ulgi sponsoringowej podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono dane koszty.

Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

Poza wspomnianym powyżej ograniczeniem 50%, brak jest wskazania minimalnych lub maksymalnych limitów odliczenia. Co więcej, z ulgi może skorzystać każdy podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od reprezentowanej branży, o ile jego dochody opodatkowane są na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub według 19% stawki podatku.

Analogiczne rozwiązania wprowadzono do ustawy o podatku CIT (art. 18ee ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

ULGA SPONSORINGOWA – OBOWIĄZKI INSTYTUCJI

Od lat znany jest zabieg, w którym sponsorowany klub sportowy dodaje do swojej nazwy określenie firmy sponsora. Zobaczmy, w która stroną podąży praktyka, jeżeli chodzi o wspieranie finansowe instytucji kultury, uczelni i szkół artystycznych.

Aby móc skorzystać z ulgi na CSR, przedsiębiorca będzie obowiązany zawrzeć umowę sponsorską, w której za określone środki finansowe podmiot sponsorowany będzie świadczył na rzecz sponsora określone usługi reklamowe. Może to być np. podawanie logotypu na różnych materiałach czy możliwość oficjalnego posługiwania się przez przedsiębiorcę mianem „sponsora”, „dobroczyńcy”, „dobrodzieja” itp.

Po zawarciu umowy konieczne będzie rozliczenie ulgi w zeznaniu rocznym wraz ze sporządzoną informacją zawierającą wykaz poniesionych kosztów. Po raz pierwszy przedsiębiorcy uzyskają możliwość zastosowania ulgi w zeznaniu rocznym za 2022 rok, a zatem w 2023 r.

KORZYŚĆ DLA PRZEDSIĘBIORCY – PRZYKŁAD

Przedsiębiorca, który współpracuje z klubem sportowym lub Centrum Kultury i przeznaczy na ich działalność statutową kwotę 20 tys. zł w ciągu roku:

  • opłacając liniowy podatek PIT według 19% stawki w podatku dochodowym zyskuje 3 800 zł, z uwagi na zaliczenie tego wydatku do kosztów uzyskania przychodów,
  • ponadto zyskuje 1 900 zł, z uwagi na proponowaną możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania 50% poniesionego kosztu, tj. 10 tys. zł.

Zatem w podanym przykładzie przedsiębiorca obniży swój należny podatek o łącznie 5 700 zł.

Przykładowe pismo w sprawie nawiązania współpracy:

W związku z wejściem w życie od 1. 01. 2022 r. przepisów umożliwiających zastosowanie nowej ulgi podatkowej dla przedsiębiorców (tzw. ulga sponsoringowa), zwracam się w sprawie nawiązania współpracy sponsorskiej.

Zgodnie z nowymi przepisami art. 26ha. Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm. ) i art. 18ee Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 i 1927), podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność:

  1. sportową,
  2. kulturalną w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
  3. wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę

przy czym kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast zgodnie z art. 26ha ust. 4, za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność kulturalną uznaje się koszty poniesione na finansowanie m. in. : instytucji kultury wpisanych do rejestru prowadzonego na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Centrum Kultury w …. ma status instytucji kultury i jest wpisane do ww. rejestru od dnia……

Oprócz wskazanych korzyści podatkowych, w zamian za udzielenie stałego wsparcia finansowego z Państwa strony na rzecz prowadzonych przez nas działań kulturalnych, zobowiązujemy się m. in. do poinformowania na naszej stronie www, mediach społecznościowych i innych materiałach promocyjnych o udzielonym wsparciu. Państwa firmie będzie przysługiwał m. in. tytuł „mecenasa kultury”.

Zapraszam do kontaktu w sprawie uzgodnienia szczegółów naszej współpracy. Jestem przekonany, że osiągniemy w tej materii porozumienie zadowalające zarówno Państwa, jak i reprezentowaną przeze mnie instytucję kultury.

W załączeniu znajduje się krótka prezentacja profilu naszej działalności.

Zapraszam również do odwiedzenia naszej strony www………

Z wyrazami poszanowania,

.

Dyrektor

Mariusz Kusion

Podstawa prawna:

  • Art. 1 punkt 45. i art. 2 punkt 42. Ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2021 poz. 2105);
  • Art. 26ha. Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm. );
  • Art. 18ee Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 i 1927).

Artykuł ukazał się pierwotnie w czasopiśmie „Prawo i Finanse w Kulturze”, nr 94, styczeń 2022, przedruk za zgodą Redakcji.